image-text
Hvordan påvirker gamle oplevelser dit liv i dag? Ved du selv det? Og endnu vigtigere: Ved du, at du kan ændre på det? Jeg har lavet en gennemgang af de fire vigtigste punkter i ‘traumets anatomi’ her:
 
1️⃣💥 Traume:
Der er 4 elementer tilstede i det øjeblik, vi laver et traume:
Det skal være 1. uventet og føles 2. dramatisk: Det vil sige, det kommer som et chok ud af det blå. I det øjeblik det sker, føler du dig 3. isoleret/alene og der er 4. ingen flugtmulighed eller nogen, der kommer dig til undsætning.
 
2️⃣🧐 Læring/strategi:
Idet traumet sættes, føles oplevelsen SÅ ubehagelig, at vi er nødt til at lære noget i situationen, for at kunne undgå det i fremtiden. Det gør vi instinktivt og det handler helt basalt om overlevelse. Jeg vil IKKE opleve det her igen.
🚀 Eksempel: Jeg var sjov og næsvis og så slog far mig helt uventet (traumet).
👉 Læring: Når jeg er sjov og næsvis, så opfører far sig voldsomt og kan tydeligvis ikke lide mig.
👉 Strategi (sådan undgår jeg det i fremtiden): Jeg laver aldrig mere sjov med nogen og jeg svarer aldrig mere igen.
Hermed kan fx disse overbevisninger blive skabt:
* Når jeg prøver at være sjov, kan folk ikke lide mig.
* Når jeg svarer igen, kan folk ikke lide mig.
* Min far elsker mig ikke.
 
3️⃣🎯 Trigger:
En trigger er, når vi oplever noget som MINDER OM traumet. Det kan ifht. ovenstående eksempel fx være, hvis jeg får lyst til at svare nogen igen. Eller nogen gør en pludselig bevægelse. Hvis jeg føler mig misforstået. Etc etc.
Dvs at en lille ting her og nu vil aktivere vores traume i underbevidstheden, som så sender en følelse af ubehag gennem kroppen, som vi registrerer og det er meningen, at den følelse skal advare os om, at vi er på vej i retning af noget, som virker farligt, fordi det var det, første gang vi oplevede det.
 
4️⃣😨 Symptom:
Symptomet handler om, HVORDAN vi så reagerer, når ubehaget rammer os. Tænk på, at nogle gange aner vi ikke, hvad der trigger os, så ubehaget virker helt ubegrundet. Men ikke desto mindre reagerer vi.
Lad os følge eksemplet ovenfor: Nogen gør en pludselig bevægelse (trigger og læring: Far slår mig nu) og vi reagerer med fx at fryse fast og bliver bange. Eller pludselig sveder vi. Får hjertebanken. Føler os svimle. Eller begynder at græde. Alt sammen symptomer.
 
🚨 OBS! Aktiveres/trigges vores ubehag ofte og jævnligt, kan der opstå tilstande som fx stress, depression og angst. Så er vi konstant på vagt overfor det, som giver os ubehag – uden dog præcist at vide, hvad det er. Det er enormt ressourcekrævende for krop og sind og det tager vores energi (føler sig ked af det, har uro, træt).
 
Når folk kommer hos mig, kommer de stort set altid med symptomet. 
Her er nogle forskellige eksempler:

🥺 Hver gang jeg finder en sød kæreste, ødelægger jeg det for mig selv.
🥺 Hver gang jeg står i en elevator, begynder jeg at ryste og svede.
🥺 Jeg har eksamensangst.
🥺 Jeg har klaustrofobi.
🥺 Når min mand/kone er ude at rejse, kan jeg ikke sove.
🥺 Jeg spiser for meget og forkert og jeg bliver tykkere og tykkere og jeg har det frygteligt med min krop.
 
Dette er alt sammen symptomer … trigget af en oplevelse, som ligner noget, vi har oplevet før og som vi aldrig ønsker at opleve igen.
Alt ovenstående er kraftigt forenklet, men dog skal pointen fremgå: Dit ubehag stammer fra noget, som er sket tidligere. Men det ER overstået. Og du HAR overlevet. Ubehaget er et effektivt advarselssystem – men nogle gange har vi bare ikke længere brug for de advarsler, for de fremtvinger en adfærd, som du ikke længere ønsker i dit liv. Og her kommer jeg så ind i billedet.
 
Skriv gerne til mig og så tager vi en snak om de ting, du ikke længere vil være påvirket negativt af i dit liv. Det er nemlig noget DU bestemmer!